Una empresa catalana concentra la meitat de les ajudes europees al vi
Un informe de la Unió Europea denuncia que el 88 per cent
de les ajudes als cellers catalans per a promoció a tercers països van a
parar a, només, sis empreses

El Tribunal de Comptes de la Unió Europea (UE) ha publicat l'1 de juliol un informe
que qüestiona les ajudes comunitàries per a la promoció del vi a
tercers països. L’estudi posa de relleu que aquestes subvencions s’han
dedicat generalment per a consolidar mercats i no per a captar-ne de
nous, fet que beneficia a les grans empreses ja conegudes i no s’ha
demostrat cap repercussió en la millora del sector.
A Catalunya, el Tribunal de Comptes ha auditat l’ús de les ajudes i ha
constatat que la majoria es van adjudicar a grans productors coneguts,
sense esmentar el nom de cap empresa. En concret, el 88% dels 15,2
milions d’euros que es van atorgar a Catalunya durant el període
2009-2011 per a la promoció del vi, s’han repartit entre sis grans
empreses, alguna de les quals amb més de 750 treballadors i amb uns
beneficis anuals de més de 200 milions d’euros, i una sola d'aquestes grans empreses va rebre ajudes per valor de 8,1 milions d'euros del total de 15,2, és a dir, el 53% del total.
"Quan la contribució de la UE encoratja les empreses a reduir
proporcionalment els seus propis fons destinats a mesures de promoció,
acaba subvencionant parcialment els seus costos operatius. I això no
representa un ús eficient del diner públic", ha denunciat el membre del
Tribunal de Comptes responsable de l'informe, Jan Kinst.
Kinst també argumenta que no hi ha
justificació d’una mesura d’inversió específica pel sector vitivinícola
ja que ja hi ha ajudes de suport de les polítiques de desenvolupament
rural.
L’auditoria ha posat sobre la taula que, tot i haver augmentat
l’exportació en termes absoluts, els vins de la UE han perdut quota de
mercat en els principals tercers països, objectiu de les accions de
promoció. Els estats membres van gastar
entre 2009 i 2013 un total de 522 milions d’euros dels fons europeus en
les accions de promoció. S’estima que pel període 2014-2018, les ajudes
augmentin fins els 1.156 milions d’euros.
L’informe acaba denunciant que “tenint en compte la dificultat de
gastar el pressupost fixat inicialment per a accions de promoció, es
corre el risc que el pressupost del període 2014-2018 s’hagi fixat massa
alt, posant en perill l’aplicació dels principis de bona gestió
financera ".
No hay comentarios:
Publicar un comentario